Inställd torsdag

En torsdag som skulle varit en heldag i skolan blev istället en snabbvisit i skolan. Eftermiddagens fyra föreläsningastimmar ställdes in på grund av att föreläsaren var kräksjuk. Vi i projektgruppen har jobbat på ganska bra tidigare i veckan så därför håller jag helg nu. Blir nog lite hemma-plugg imorgon men slipper åtminstone tåga ner till Malmö.

Läste i Helsingborgs Dagblad om en kvinna som var gravid med tvillingar men ville abortera det ena fostret. Motiveringen var något i stil med att hon bara skulle orka med en. Att tekniken tagit oss såhär långt och gett oss möjligheten att kunna välja bort ett av två foster ställer helt andra frågor på sin spets. Frågor om vad som är rätt och fel. Etik. En läkare är inte tvungen att genomföra en sådan operation om jag förstått det hela rätt. Tål att fundera på hur man själv gjort om man varit läkaren. Eller för delen kvinnan.

En annan artikel som jag också läste om i HD var om en god man som förskringat stora summor pengar från sina, ja vad heter det? kunder, klienter? Ni får ursäkta min brist på rätta termer, men mannen sköter helt enkelt ekonomin till personer som inte klarar det själva. Och nu har det visat sig att han inte klarat det själv. Så otroligt lågt att sjuka från dessa personer som redan har det så tufft av en eller annan anledning. Kanske psykisk sjukdom, kanske demens, kanske annat som gör att man inte klarar av ekonomin. Fy skäms! På något vis borde ett så stort fuskande kunna upptäckas ganska lätt. Är det något fel i systemet eller är det fel på överförmyndare?

Har annars hängt upp ett till fågelbord idag. Det förra var lite litet så nu när det blivit snö och kallt så tömde fåglarna det på en dag. Nu hoppas jag det ska räcka lite längre i det nya så får det gamla ta plats på framsidan där det mestadels är talgoxar som håller till. 


Kommentarer
Postat av: Linda

ALLTID lika kul att läsa dina inlägg!! Du är så klok och har så många fina funderingar! Jag läser och E tittar på bilden och säger "Joa" och "Tarr"... ;)(Johan och gitarr) Trevlig helg! Ses ju på söndag! Kram

2012-01-27 @ 08:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0