12XII10

Det är en fantastiskt fin måne som hänger här utanför, så lågt att man kan tro att den trillat ner en bit jämfört mot det normala. Och om det verkligen funnits en man med fiskespö sittandes på den ena kanten, så som på vissa bilder, då hade han garanterat suttit där nu. Men jag ser honom inte.

Kanske kommer månen se lite suddigare ut för vissa tjejer som står i kön och fryser i sina strumbyxor i väntan på att få komma in till ett dansställe för att fira lussevaka. Den kan för all del vara suddig för killarna också, men mer troligt att de inte bär strumpbyxor.

Jag skulle kunna skriva något om tonårsfyllor, alkohols biverkningar och ansvar. Och ansvar kan jag skriva om, men mer om föräldrarnas. Att många ungdomar dricker alkohol innan de egentligen får eller borde är väl allmänt känt. Detta kan man diskutera om fram och tillbaka, men jag tänker här nöja mig med att inse att så är fallet. Istället vill jag lyfta fram föräldrarnas ansvar och relation till sina barn. Att man som förälder bryr sig om sitt barn, kan lita på sitt barn och kan ha en öppen konversation.

Mitt sett att se på det innebär inte att man som förälder måste totalförbjuda sitt barn att dricka alkohol. Man ska givetvis inte uppmuntra det, men vara medveten om det. Även om man som förälder inte ger sitt barn alkohol, så får många fram det ändå. Då tycker jag det är extra viktigt att man visar att man finns där oavsett. Om något är på väg att gå åt skogen, så måste man veta att man kan ringa hem och få hjälp därifrån.

Att som förälder visa intresse för sitt barn är tyvärr inte alltid givet. Ta reda på vilka det ska festas hos, vilka ska dit? Ska ditt barn sova över hos en kompis så prata med kompisens föräldrar. Eller om du har möjlighet så ta dig upp den där gräsliga tiden mitt i natten och hämta hem ditt barn. Då har du koll så att allt är OK.

Det är kanske inte alltid så roligt som tonåring att höra sina föräldrar tjata om att ta det försiktigt och gör inte ditt och inte datt. Och det måste vara en mycket bra förälder om man lyckas med det konsstycket utan att starta ett enda mindre gräl en endaste gång. Men ingenting är heller tryggare än att veta att man har föräldrar som verkligen ställer upp när det behövs som mest. Ansvarstagande och kloka föräldrar tror jag ganska ofta ger ansvarstagande och kloka barn. Men det är klart, ingen regel utan undantag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0