semester del 3

23/7
Fredag och andra dagen i Kalmar, en ganska regnig sådan. Denna dagen blev det ingen segling utan istället utforskade vi Kalmar lite mer och ordnade med lite annat praktiskt som inköp av mat m.m. Provade baka en sockerkaka och det visade sig vara ett experiment som föll väl ut. Inga större aktiviteter men ändå gick klockan snabbt och framåt kvällen gick vi ut på restaurang och åt och drack lite gott. Detta var även vår sista natt i båten.

24/7
Om fredagen var regnig så kan man säga att det öste ner på lördagen. Denna dag skulle jag och Anna ta oss vidare med bil till Öland för fortsatt semester på egen hand och en vän till Annas pappa kom och löste av oss. Efter att ha packat om och in allting i bilen så gav vi oss iväg tidig förmiddag och efter att ha kollat in hotellet i Färjestaden så bestämde vi oss för att köra norrut och kolla in långe Erik.

Det var en mäktig syn som mötte oss när vi väl kom fram till fyren på den norra udden. Vågorna gick höga ute på havet och regnet föll som om det aldrig skulle ta slut. Vi lämnade i alla fall bilen för en snabb titt på fyren på nära håll och efter bara någon minut ute i detta regnet var man genomblöt. Därför var det extra skönt att kunna köra tillbaka till hotellet och checka in och sen lägga sig i jacuzzin i deras spa-avdelning. Där satt vi och tittade på vad som nästan var storm utanför. Snacka om kontraster.

På kvällen åt vi middag på hotellets restaurang och jag tror det var en av de bättre oxfilé-rätter som jag ätit. Mycket gott. Dessutom fick vi ner en liten dessert innan vi la oss i våra sängar för att bara vila ut.

25/7
Söndag och vi checkade ut från Öland där det fortfarande regnade. Vi tog oss tillbaka över ölandsbron och styrde västerut, mot Falkenberg. På vägen gjorde vi ett litet stopp i en affär där det såldes glas av alla de olika slag och senare stannade vi även till hos en av Anna gamla klasskompisar i Ljungby. Äntligen fick vi se deras mysiga hus och dessutom blev den en liten fika som passade oss alldeles utmärkt innan vi körde den sista biten till Falkenberg.

Vårt hotell låg precis nere vid Skrea strand och här stannade vi två nätter. Under dessa dagar hann vi bland annat med lite shopping till badrummet som snart ska reonveras och promenades längs stranden. Vi har dock inte bara slappat för vi tog även en simtur på Klitterbadet som låg precis intill hotellet. 1100 meter blev det till slut och det tog väl mig sådär 50 m att inse att det skulle bli jobbigt. Men som vanligt: När det är gjort är det riktigt skönt.

Det blev många dagar hemifrån och jag kan passa på att tacka Jan för att vi ännu en gång fick följa med i båten för att få se det otroligt vackra Sverige från en annan vy. Tack till baby också som utgör det allra bästa resesällskap. Tillsammans med dig blir även en regnig och blåsig dag till en vacker dag på något vis.

semester del 2

21/7
Onsdag morgon blev en ganska intensiv morgon. Det började med att jag tog sådär en kvart extra i sovmorgon och när jag väl kom upp var det full aktivitet. Grannbåten skulle precis ge sig av och vinden hade fått vår båt till att vrida sig och ligga lite olämpligt till så vi bestämde oss också för att ge oss av, det fick bli en frukost under gång.

Fick bli motorgång tills vi nådde det stora havet ute i öst och väl därute visade det sig inte blåsa särskilt mycket. Ganska gungig seglats i låg fart och jag tror att vi alla tre kände av det lite. Men alla behöll frukosten och om man fyller på med chips så brukar det gå vägen. (ett litet sjösjuketips). Vid 14-tiden nådde vi Kristianopel och det blev vår hållpunkt för dagen efter ca 20 distans.

Kristianopel visade sig vara en väldigt mysig liten "stad" som var väl värt ett besök. Vi passade även på att besöka duschen och det var skönt efter några svettiga dagar på sjön.

22/7
I Kristianopel vaknade vi till ännu en strålande morgon på Torsdagen, dock var vinden på en helt annan plats vilket gjorde att vi fick inleda dagen med att gå för motor en bra stund. Så småningom hittade i alla fall vinden till oss och från rätt håll dessutom för att sätta spinnacker, så sagt och gjort. Blev en dag med härlig segling till slut och vi lyckades ta oss hela vägen till Kalmar. Vi bestämde oss även för att ta omvägen och gå upp och vända under ölandsbron innan vi gick tillbaka igen och in i hamn i Kalmar.

På kvällen kollade vi in Kalmar centrum lite närmre och provade även ölen på en av restaurangerna så att den var OK. Det var den.

semester del 1

När det nu är en sån regning dag som det är idag så tänkte jag ta mig tid att berätta lite om den senaste veckans semester.

19/7
På förmiddag och eftermiddag den 19:e firade vi pappa nere vid Stenshuvud i Kivik. Är väldigt fint där nere och när man kan kombinera det med god mat och trevliga människor är det svårt att misslyckas. Tror det var uppskattat från alla inblandade.

Efter detta lilla kalas tog vi bilen för vidare avfärd till Karlshamn och den traditionella sommarseglingen. Blev en snabb inpackning i båten innan vi strax innan sju begav oss ut mot Tärnö som blev kvällens mål. På plats var vi något efter åtta efter en lugnt och behaglig segling. En bra uppvärmning kan man väl säga.

20/7
Uppgång på tisdagmorgon blev det runt 08. En vacker morgon att vakna till och vädret var strålande hela dagen, mestadels en sol som lös från en klarblå himmel. Tärnö lämnade vi ca 09.30 och när vi passerat Hasslöbron gick vi in i Tromptö för en lunch som bestod av värmebullar med lax. Alldeles utsökt lunch!
Efter pausen i Tromtö begav vi oss vidare förbi Karlskrona och målet var att hitta en naturhamn längre österut. Detta var något som var lättare sagt än gjort men efter ett antal försök att lägga till på olika platser hittade vi till sist en lämplig klippa på Svenö. Här gjorde vi kvällsmat som bestod av nypotatis, bernaiesås och grillade kotletter.

Säg inget

Niu är jag hemma i lägenheten igen, mer utvilad än någonsin. Har varit ute på en veckas härlig segling, besökt ett regnigt öland och vilat ut på hotell i falkenberg i två nätter. Men nu är jag alltså hemma. Känns som man haft semester länge nu och ändå återstår nästan två hela veckor i denna perioden. Härligt!

Lovar er en betydligt bättre uppdatering med bilder och allt från den senaste tiden, ska bara få ordning på datorn först.

Ni lär höra av mig inom kort om ni fortsätter ha tålamod.

Bara så ni vet...

...jag har semester nu och kommer uppdatera bloggen därefter. Ska ta denna lilla pausen till att fundera över hur jag kan göra bloggen lite bättre och intressantare, tror det kan behövas.

Imorgon blir det utflykt för att fira pappa. I trakterna kring Kivik lär ni finna mig då.

Annars får ni ha det så bra tills vi hörs nästa gång.

Gott & blandat

Bara 16 timmars jobb kvar innan man kan öppna semesterölen. Min kropp och hjärna går för tillfället bara på halvfart på grund av värmen så ska bli skönt att få ledigt efter fredag.

Littorinaffären. En märklig historia det hela. Det är säkert mycket möjligt att det tidningarna skriver är sant. Samtidigt kan jag inte släppa tanken på varför kvinnan hållt på denna information så länge som hon gjort. För att skada Moderaterna så mycket som möjligt innan valet kanske?

Det lovas regn imorgon. Det gjorde det för någon dag sedan också men det uteblev. Får se om SMHI lyckas bättre med sin gissningslek imorgon.

När vi ändå är inne på politik, ingen parti har ännu lyckas övertala mig om vad jag ska rösta. Är det jag som missar alla partidebatter eller skulle man varit på Almedalsveckan för att få någon information?

Balkongen nu med en bok och ett glas kallt vatten så är min kväll gjord.

sommar 2008

Högtryck med stort H

Så var man hemma igen i en lägenhet där luften står still och man knappt kan nadas. Nej, bättre var det i Åhus och helgens beachfotboll.

Åkte ner till Åhus tidigt i lördags morse för att se när laget för första gången ställde upp i Åhus beach soccer. Ingen trodde väl på några större framgångar men när gårdagen summerades var det tre vinster på fyra matcher och dagen avslutades som gruppledare. Lite partaj blev det på kvällen för att fira detta. Kände mig lite trött och seg i huvudet efter en dag med mer öl än vatten och mest kisande (inte kissande) i solen så jag avslutade kvällen runt ett och gick och la mig i min bäddsoffa. Efter att ha svettats i ett antal nätter så vaknade jag av att jag frös, och det var inte alkoholens fel. Var en konstig extrastuga och bara lakan utan täcke. men jag överlevde det också.

Dagens spelande tog fart vid 10-tiden och ännu en vinst inkasserades. Nu väntade slutspel och efter att ha vänt ett 4-1 underläge till 4-4 så blev det straffar för att kröna en vinnare i den mycket spännande 16-dels finalen. Sif united brände första straffen, liksom motståndarna. Sif united satte sin andra straff på ett mycket övertygande sätt men med lite tur satte även motståndarna sin. I den tredje omgången missade Sif åter sin straff och denna gången gjorde motståndarna inget misstag utan tog hem segern genom ett mål. Snöpligt men ändå en bra insats från spelarna i Sif United och framförallt har det varit en trevlig helg.

Förvänta er inga stora uppdateringar denna veckan. Sista veckan att jobba och en massa annat att stå i. Och sen börjar semestern efter det och då funderar jag på att låte bloggen få semester också. Får suga på den karamellen lite till innan jag fattar beslut.

Tidsbrist

Det fina vädret har gjort att jag inte haft så mycket tid framför datorn och ännu mindre tid för bloggen. Enligt min besöksstatistik så säger den ungefär samma om mina läsare. Men så ska det vara när det är sommar och sol ute.

Idag var iaf jag och baby på restaurang och åt med en arbetskollega till baby och hennes sambo. Trevlig kväll som nu äntligen blev av efter att sådär ett år. Bättre sent än aldrig.

Till helgen blir det Åhus för min del och beachfotboll. Hoppas på fint väder...

Härliga tider

Vilken otroligt härlig dag det varit! Detta låter jag en bild få förtydliga, skriver mer imorgon när jag har bättre tid.