semester del 3

23/7
Fredag och andra dagen i Kalmar, en ganska regnig sådan. Denna dagen blev det ingen segling utan istället utforskade vi Kalmar lite mer och ordnade med lite annat praktiskt som inköp av mat m.m. Provade baka en sockerkaka och det visade sig vara ett experiment som föll väl ut. Inga större aktiviteter men ändå gick klockan snabbt och framåt kvällen gick vi ut på restaurang och åt och drack lite gott. Detta var även vår sista natt i båten.

24/7
Om fredagen var regnig så kan man säga att det öste ner på lördagen. Denna dag skulle jag och Anna ta oss vidare med bil till Öland för fortsatt semester på egen hand och en vän till Annas pappa kom och löste av oss. Efter att ha packat om och in allting i bilen så gav vi oss iväg tidig förmiddag och efter att ha kollat in hotellet i Färjestaden så bestämde vi oss för att köra norrut och kolla in långe Erik.

Det var en mäktig syn som mötte oss när vi väl kom fram till fyren på den norra udden. Vågorna gick höga ute på havet och regnet föll som om det aldrig skulle ta slut. Vi lämnade i alla fall bilen för en snabb titt på fyren på nära håll och efter bara någon minut ute i detta regnet var man genomblöt. Därför var det extra skönt att kunna köra tillbaka till hotellet och checka in och sen lägga sig i jacuzzin i deras spa-avdelning. Där satt vi och tittade på vad som nästan var storm utanför. Snacka om kontraster.

På kvällen åt vi middag på hotellets restaurang och jag tror det var en av de bättre oxfilé-rätter som jag ätit. Mycket gott. Dessutom fick vi ner en liten dessert innan vi la oss i våra sängar för att bara vila ut.

25/7
Söndag och vi checkade ut från Öland där det fortfarande regnade. Vi tog oss tillbaka över ölandsbron och styrde västerut, mot Falkenberg. På vägen gjorde vi ett litet stopp i en affär där det såldes glas av alla de olika slag och senare stannade vi även till hos en av Anna gamla klasskompisar i Ljungby. Äntligen fick vi se deras mysiga hus och dessutom blev den en liten fika som passade oss alldeles utmärkt innan vi körde den sista biten till Falkenberg.

Vårt hotell låg precis nere vid Skrea strand och här stannade vi två nätter. Under dessa dagar hann vi bland annat med lite shopping till badrummet som snart ska reonveras och promenades längs stranden. Vi har dock inte bara slappat för vi tog även en simtur på Klitterbadet som låg precis intill hotellet. 1100 meter blev det till slut och det tog väl mig sådär 50 m att inse att det skulle bli jobbigt. Men som vanligt: När det är gjort är det riktigt skönt.

Det blev många dagar hemifrån och jag kan passa på att tacka Jan för att vi ännu en gång fick följa med i båten för att få se det otroligt vackra Sverige från en annan vy. Tack till baby också som utgör det allra bästa resesällskap. Tillsammans med dig blir även en regnig och blåsig dag till en vacker dag på något vis.