Trafiksäkerhet

Jag såg en rapport angående dödligheten i trafiken idag och kunde inte låta bli att ta en närmare titt på siffrorna. Siffrorna för 2009 är visserligen preliminära men om de stämmer har antalet döda minskar till 355 döda 2009 jämfört med 397 2008.

Skåne, Norrbotten, Stockholm och Västra Götaland har samtliga minskat antalet dödsolyckor med 10 st eller mer. Samtidigt har Blekinge, Gävleborg, Örebro, Västmanland med flera ett ökat antal dödolyckor. Vet inte om man kan uttyda något specifikt ur dessa siffror, men givetvis är det intressant.

Om man ska tro vägverket så förklarar de en del av minskningen med lågkonjunkturen. De menar också att det ökade antalet mötesfria vägar, som ökat med nästan 300 mil sedan slutet av 90 talet, är en orsak som är starkt bidragande.

Något som jag inte kunde uttyda i denna rapport var hur många som var påverkade i dessa olyckor, men om jag minns rätt i vad jag läste i en annan artikel så var det 25%, det vill säga nästan 90 stycken. En annan detalj som skulle varit intressant att veta är hur många av de avlidna som inte använt bilbälte.

I avdelningen omkomna per olyckskategori kan vi utläsa att bilförare stod för 174 st, bilpassagerare 53 st och motorcyklister 47 st. Vad jag reagerade över var att gående stod för 45 stycken av de omkomna. Använd reflex och gå inte rakt ut i gatan även om det är övergångsställe, det är du som får ta smällen. Noterbart var även att 127 st av olyckorna var singelolyckor. Och så undrar jag: räknas ensamma motorcyklister in här? För de är väl ganska ofta ensamma på hojen…

Lite andra fakta ur rapporten:
Svårt skadade enligt polisrapport: 3500
Omkomna uppdelat på kön:  Män: 263    Kvinnor: 92

Hur som helst kam vi konstatera att våra bilar och vägar blir säkrare och säkrare, ändå har vi en del att jobba på.

Be careful out there, som min morbror brukar säga…

(Rapporten hittar ni här på vägverkets hemsida)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0