Funderingar

Gomorron! Har nyligen avslutat dagens frukost och nu sitter jag framför datorn och laddar inför årets sista fotbollsmatch. Ser nästan lite kyligt ut där ute? Får kolla upp det sen så jag vet hur man ska packa.

Läste iaf morgontidningen under frukosten och fastnade vid en artikel kring rattonyktra. Rubriken löd: "Bara en av 2122 bilister ratfull". Är det rätt att skriva Bara? För mig borde det vara ingen. Historiskt sett är en ratfull kanske Bara, men en rubrik enligt: En av 2122 bilister rattfull tycker jag hade varit bättre. Sen kan var och en få tänka: Va, Bara? eller kanske Fan, en för mycket. I vilket fall, började läsa texten där polisen gav förarna med beröm godkänt. Sedan står det: "Totalt stoppades 2122 bilister mellan kl 06 och 15. Av dem fick 650 blåsa i en alkometer. Endast en av bilisterna var ratfull. Ingen av dem var drogratfull"  Nu undrar jag var det en av 2122 bilister som var ratfull eller en av 650? Om bara 650 personer fick blåsa, hur vet man då att inte de andra var ratffulla? Okulär besiktning kanske?

Det är detta jag funderar över denna morgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0