Dagen efter valet

Dagen efter ännu ett val. Vi har sagt vårt om hur det ska se ut de kommande 4 åren i Sverige, och om man får tro media så blir det kaos. Det är nämligen så några benämner det, som ett kaos-val. Inget av blocken fick majoritet, men alliansen kommer styra vidare, så ser det ut.

Den här dagen, dvs dagen efter valet, för fyra år sen så trodde jag att alliansen bara skulle få regera i fyra år. Det var min känsla då, kanske beroende på historien. Nu har fyra år passerat och vi har bl.a. gått igenom en finanskris. Kanske var det hanteringen av denna som gjorde att alliansen fick sitta kvar. Kanske var det S som hjälpte alliansen genom att välja Mona Sahlin som sin ordförande. Oavsett kan vi idag konstatera att Moderaterna gör ett ännu bättre val än 2006, och Socialdemokraterna gör ett sämre. Detta är ett faktum.

Så långt frid och fröjd. Men så lät det ju inte i media. KAOS. Anledningen till detta är att Sverigedemokraterna nu är över riksdagsspärren. Och ingen vill samarbeta med dem. SD-måste ses som ett missnöjesparti, ett farligt sådant. Och ingen vill ta tag i missnöjet. Här nere i Skåne har de särskilt stort stöd, i många orter över 10%. På något vis har jag svårt att se att var tionde människa jag möter på tåg, bussar, shoppingcenter, fotbollsmatcher m.m. skulle vara sanna sympatisörer med SD. Däremot tror jag säkert att det är så många som röstat på dem som siffrorna säger, för att ge uttryck för sitt missnöje. Eller blundar jag bara för sanningen och bor i en kommun där ca 12% verkligen står upp för det som SD framför? hemska tanke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0