För varje brustet hjärta lyser en stjärna inatt

Jag utlovade egentligen att jag skulle avbryta min påskfrid redan i söndags, men så blev det inte. Jag befann mig kanske fortfarande i något slags lyckotillstånd efter en härlig helg på sydkoster eller var det bara andra prioriteringar som gjorde att det inte blev av. Hur som helst så har jag och baby alltså spenderat några fantastiska dagar på ett soligt sydkkoster.

 

Vi valde att bo på hotellet som ligger i Ekenäs. Var framme med båt redan klockan ett och incheckning var inte förrän runt tre, så vi lämnade vårt bagage och promenerade till öns lilla ICA-affär där vi fyllde på med lite energi. Sen traskade vi tillbaka igen, fick vårt rum, och gick ner och satte oss på en härlig altan och tog ett glas öl och vin och lite snacks till det. Svårt att få en bättre start.

 

  

Efter att ha vilat ut lite på rummet så gick vi åter iväg på promenad och valde att gå upp på valfjället. Detta är öns högsta punkt och ligger precis vid kyrkan. Härifrån hade man utsikt över det mesta, mycket fint var det och vi var nästan ensamma där uppe. Och det var någonstans där i solen och tystnaden som jag verkligen tyckte synd om de människor som inte kan njuta av såna stunder. Men kanske njöt vi trots allt ännu mer när vi tagis oss ner för valfället och vidare till Långagärde och sundets skaldjurscafe. En liten restaurang som ligger ínhys i en sjöbod i det lilla sundet mellan nord- och sydkoster. Här har Plura gjort spelningar, serverat och stått i käket under sena sommarkvällar och tror även att restaurangen finns omnämnd i hans kokbok. Vi gav oss på några riktigt goda räkor och lite vin i solnedgången och lite senare efterrätt och lite värmande. En kväll som kostade några slantar, men det var värt varenda en av dem.

 

Efter att ha tagit oss hem på mörja stigar under fredagkvällen/natten så vaknade vi på lördagen till en åter molnfri himmel. Bilden ovan t.v. visar utsikten från balkongen och också altanen där vi åt snacks. Hyrde iaf cyklar denna dag för att kunna ta oss lite längre.

 

Vi cyklade först ner till Kyrkosund och denna delen av ön var betydligt lugnare och tystare än vad det var i Ekenäs. Här mötte man knappt några flakmopeder utan möjligtvis en barnfamilj med barnvagn. På vägen hem tog vi också vägen in om Kilesand där vi fikade medhavd fika innan vi svängde in om Långevik. Medans vi hade cyklarna blev det också en sväng upp måt Långegärde igen och en riktig fika på ett trädgårdscafe.

 

Lördagkvällen blev det mat på restaurangen och helgen kunde summeras som väldigt lyckad. Givetvis bidrog vädret väldigt mycket, men jag skulle nästan kunna åka tillbaka när det är höst såväl som högsommar. Dock skulle jag kanske välja annat boende eller så, men ön är det inget fel på.

Söndagmorgon blev det alltså hemfärd och vi åkte direkt ner till Viken utanför Helsingborg där vi firade babys kusin som fyllde år. God mat blev det även här så jag har ännu inte vågat ställa mig på vågen. Hoppas dock att jag förbrände några av kalorierna under den lilla fotbollsmatch vi hade, eller så ska jag kanske bara inse att jag är dåligt tränad?

(Rubriken är för övrigt tagen ur Eldkvarns låt Blues för Bodil Malmsten som ligger på plattan Svart Blogg som till stora delar är skriven på just Sydkoster.)


Kommentarer
Postat av: Linda

Åhhh, vad härligt det låter!!! Och så härligt det SER ut!!! Dit måste jag :)

Tack för all hjälp med sandlåde-bygget idag! Lillemannen går runt här hemma och säger: Iiiijjaaa!!

2011-04-26 @ 21:57:21
Postat av: Jan Far

Det var en riktigt härlig berättelse, och fina bilder, från er "lill"-semester. Skönt att kunna lyxa till det lite ibland. Ta vara på det.

2011-04-28 @ 21:57:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0