Seven Troop - Andy McNab

Jag tänkte mycket på grabbarna i truppen och särskilt på dem som jag visset var döda. Jag rös av stolthet när jag tänkte på dem. Jag hoppades att jag skulle vara lika bra som de när min stund kom. Jag hade inga problem med tanke på döden. Vi vet allihop att man börjar med ingenting och slutar med ingenting. Det var så det var. Jag blev nästan avundsjuk på Bob Consiglio som hade fått chansen att dö i strid. Själv kunde jag bli ihjälslagen eller lämnas att svälta ihjäl.”

Den första boken jag läste av Andy McNab var hans storsäljare Bravo Två Noll, där man fick följa hans och några andra soldaters insats under Kuwaitkriget. I Seven Troop får vi en snabb berättelse av samma krig men framförallt handlar boken om andra delar av hans karriär.

Efter att ha inlett sin karriär som infanterist och sedan klarat antagningen till SAS så skickas McNab till Malaysia för fortsatt utbildning i djungelteknik, och inser att allt inte riktigt var som på grundutbildningen. Efter en tid förflyttas han tillbaka till Hereford där han får gå en kurs i ”fritt fall” innan han förflyttas till Belfast där han får delta i operationer mot IRA.  

Efter tjänstgöring på Nordirland får vi åter följa en period av utbildning, denna gång är det ökenkrigföring i Oman. Där utbildas han också i HALO samt morsesignalering och prickskytte i Hereford. Sen följer en insats i Colombia och åter tillbaka till Nordirland innan Kuwaitkriget inleds.

McNab berättar detaljerat om insatser och operationer och det är verkligen en unik inblick i en annars ganska hemlig verksamhet. Han beskriver också den vänskap som utvecklas inom gruppen och vilka effekter kriget har på somliga av hans vänner.

Jag skulle inte rekommendera denna bok till vem som helst, men är du väldigt intresserad av hur verkligheten ser ut för elitsoldaterna i SAS så är detta säkert något för dig, även om jag hellre skulle rekommendera Bravo Två Noll.

Fakta:

Förlag: Forum
Antal sidor: 347
Första meningen: Stugan låg mitt på ett plant, öppet gärde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0