Tågresa

Ännu en vecka är igång och första arbetsdagen avklarad. Min arbetsdag bestod av ett möte med projektgruppen i Malmö, fortsatt skolarbete hemma och gräsklippning. Var på  tiden att få den gröna matten klippt.

Reflekterade under tågresan söderut idag över hur långt rapsen kommit i sin blomning. Gula lyser fälten nu och kanske är slätterna vid Lund som vackrast i dessa tider. Jag tror till och med att jag börjat vänja mig vid synen av alla vindkraftverken som står där och snurrar. Skulle egentligen helst ta bort dem, men egentligen vill jag ta bort alla luftdragna kraftledningar då också. Men det är väl bara att inse att de är en del av dagens samhälle.

Som sagt, gräset klipptes idag och för den som missat det så är husbloggen uppdaterad med lite andra uteprojekt. Stora delar av värmen som var här några dagar har försvunnit igen och det gör väl egentligen inget. Bara den lovar komma igen när det närmar sig semestertider. Ja, gärna lite innan dess också.

Hur kan förresten slätterna runt Lund tänkas se ut om 30 år? Är vindkraftverken fler eller färre? Kan det skymtas någon solcellsanläggning, eller är villorna och kontorskomplexen så pass självförsörjande att den extra tillförda strömmen kan produceras på annat vis? Får rapsen fortsätta blomma eller görs det konstgjorda alternativ från fabriken?

Nu ska jag i alla fall fixa till dagens kvällsmat som får bli kalops. Recept från Pluras kokbok. Har ni inte tittat i den så gör det när det ges tillfälle. Mycket trevliga böcker och jag tror det ska kommae en tredje någon gång i år. Nytt Pluras kök ska i alal fall spelas in, så mycket vet jag. Men som sagt, fram met grytor och ingredienser!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0