Lundell, HBG Konserthus

Lillördag idag och det får vi fira med ett blogginlägg. Det blev inte många knop gjorda i helgen som gick, men jag hann iaf med att kapa trädet uppe vid parkeringen. Ni är det mer häck än träd. Eller snarare att det är en häck istället för träd. åtminstone från ena sidan. Söndagen ägnades åt att ta sig ner till Lund för lite shopping. Hittade inte vad vi skulle ha, istället kom vi hem med en surfplatta. Så kan det gå.
 
Så till det jag sett fram emot så länge nu. Måndagens spelning i Helsingborgs konserthus av Ulf Lundell. En spelning innehållande många av låtarna från senaste albumet, som "Är vi lyckliga nu", "Rent förbannat", "FBL II", "Eld i berget" men där framförallt sista tredjedelen består av gamla hits som "Förlorad värld", "Folket bygger landet". "Jag saknar dej", "Kär och galen", "Snön faller" och den fantastiska "Hon gör mig galen". Det är imponerande vilken energi den numera 63-årige gubben lyckas åstadkomma under nästan 3 timmar. (Tror han är bättre tränad än vad jag är). När Lundell dessutom vill bli lite nostalgisk, och övriga band förvånat tittar på (var detta ett infall??), och river igång "Om jag hade henne" så känns det som om taket på konserthuset ska lyfta. Och på ett vis var volymen under konserten kanske det sämsta. Har nog aldrig varit på en inomhuskonsert med så hög volym, eller om det bara var musikanläggningen som inte riktigt pallade. Men jag förstår hans tjusning med att spela högt. Men konserten får trots det mycket bra betyg av mig och jag är glad över att även Andreas Dahlbäck får följa med som trummis, han i sig är nästan värd halva entrépengen. En mycket lyckad kväll! Vill också passa på att bjuda på en fin "Bente" som är omgjord från hans tidiga album. Klippet är från Gävle men ni förstår haken.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0