13I18

Jag har under hela min studietid åkt tåg till och från skolan i Malmö. För någon vinter sedan var det typ det sämsta man kunde göra, men det har faktiskt blivit bättring. Även om det inte är toppen. Häromdagen skulle jag ta tåget på morgonen, ett tåg som normalt består av tre set(vagnar) men denna dag hade man bara lyckats vaska fram två, varav det var 10 minusgrader i den ena så endast en återstod. Så ännu finns det saker att förbättra. Något som dock blivit avsevärt bättre enligt skånetrafiken själv är punktligheten. Sen att punktlighet enligt skånetrafiken innebär en ganska stor marginal till försening (läste någonstans att den nu var 14min då den anpassats efter övriga Europa, men är osäker) och inställda tåg ingår inte alls i statistiken. Som en känd svensk musiker sa, ”En inställd spelning är en spelning det också”. Men för att nu hålla sig till tågen så visar statistiken också att antalet resande ökar på flera platser i Skåne. Mest tror jag det ökade ner mot Österlen och Ystad hållet till. Då väljer Skånetrafiken att minska på trafiken. Och man kan ju för övrigt funderaa kring hur de tagit fram denna statistik. Kanske räknas man som två resnärer om man är över 1,8m? Eller så kan man ju räkna tre resande på en vuxenbiljett då man faktiskt får ha två barn gratis på en sådan biljett? Statistik kan vara väldig farlig om den används fel helt enkelt, och jag anser fortfarande att det finns mycket att förbättra på detta kollektiva resande, istället för att till stora delar försämra som med resegarantin.
 
Men nu blir det inga tåg på två dagar för nu ska jag njuta av helg och ledighet!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0