15IV21

 Ännu en strålande dag. Idag är det till och med shorts-väder, även om jag inte fått på mig några. Har istället fått lite hjälp av min pappa med att måla underslagen vid entrén. Delar av dessa har avrit nermonterade under byggtiden, så tyckte det var dags att få upp dem igen. Inget som krävs för att få godkänt på slutkontrollen, men görs det nu ökar inte sannolikheten att det blir gjort i närtid.
 
Kommer inte ihåg vilken myndighet det var, men någon har visst konstaterat att det kommande amorteringkravet skulle vara olagligt. Hoppsan! vad händer då? Inte vet jag, men en lagändring verkar krävas. Läste en artikel där vår finansminister intervjuades idag angående ränteavdraget. Hon, Magdalena Andersson, menar att alliansen missade ett gyllene tillfälle att at bort detta avdrag när man avskaffade fastighetsskatten. Kanske det, inte vet jag. Men det borde fortfarande inte ennebära att det är omöjligt idag. Tycker samtliga partier borde gå samman och ta ett beslut i frågan: tex, avdraget ska minskas från dagens 30% till 0% med 1,5 procentenheter under 20 år. (För att ta ett exempel) Andersson menar att det inte bara går att ta bort avdraget för att det skulle påverka hushållen för mycket, ja det tror jag också, om man rycker allt på en gång. Men om man minskar från 30% till 28,5% så skulle det med dagens låga räntor (räknat på 2%) och med ett lån på 2miljoner göra 50kr i månaden. De marginalerna måste man väl ha. Förhoppningsvis, men om räntan stiger då, till tex 5%, ja då skulle det göra 125kr i månaden. Detta alltså under första året. Då skulle det inte krävas mycket amortering heller från hushållen för att väga upp denna avdragsminskning. Samtidigt kan man då också passa på att avskaffa reavinstskatten på bostäder, har aldrig förstått denna skatt. Om inte annat kan kan avskaffas när bobubblan pyser, och många riskerar sälja med förlust.
 
Ikväll Skellefteå och Växjö i SM-final. Hockey. Vem vill gå in i en ishall såna här fina vårkvällar?
 
Helsingborg, fotboll, tog i går 3 friska mot Norrköping. MFF likaså. Håller mest på HIF, även om jag tycker MFF har en fantastik publik och stämning på matcherna. 
 
Bilbatteriet på volvon lade av idag. Trist, inte oväntat kanske egentligen, men ändå trist då bilen bara varit i vår ägo sedan årsskiftet. Bara att återigen inse att det kostar att ha bil. 
 
 
Foto av syster från i somras. Fina Hanö i bakgrunden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0