15IV30

Igår morse blev det tidig morgonpromenad med vagnen.07.30, temperaturen bara någon grad över nollstrecket men en sol som redan värmde. Jag är ingen morgonmänniska men dagar som denna, och att få komma ut i naturen så tidigt, då önskar jag att jag inte hade några problem att gå upp runt sex. Hade glömt hur mycket syre det finns i luften så tidigt, och alla dofter. Stackars dem som inte förmår sig njuta av sådana stunder.
 
Vädret hade svårt att bestämma sig igår,  morgonen strålande väder, vid lunch ett ösregn, sen skiftande molnighet. Kall natt också, termometer på minus 2 när jag gjorde välling vid 5 snåret. 
 
Men rapsen börjar redan visa antydan till att bli gul. Såg det i helgen i helsingborgstrakterna och även i tisdags på fälten ner mot Lund. Det är en fin tid vi har framför oss.
 
Ingves, Riksbanken, lämnade nytt räntebesked igår. Inga förändringar där inte, vilket förväntats. Ändå, räntebanan nedjusteras, om ett år lägre ränta än idag. Samtidigt: hur bra har riksbanken varit på att förutse räntebana och framtid tidigare. Ganska dåliga enligt mig. Men då tänker jag på senare år, historiskt har jag sämre koll på. 
 
Gravitation. Denna märkliga kraft, och viktiga. Ändå ganska lite utforskad. Hur uppstår gravitationen? Tänk om den skulle ta slut? Eller om månens gravitation skulle få spel och våra /tid/vatten skulle hamna ur galans. Skulle det vara möjligt? 
 
Idag har annars varit en mycket stillsam dag. Denna Valborg. Som en kontrast till firande i Stadsparken i Lund. Säger jag som aldrig varit där. Anledningen, en dotter som började kräkas inatt. Dagens intag har hon dock behållt och hennes taktik verkar vara att sova sig frisk. Det brukar vara en bra taktik. Nu ska snart jag själv också lägga igen ögonlocken. 

Tills nästa gång vi hörs: var rädda om varandra.

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0