15IIX24

Tors hammare for genom luften här tidigt i morse. Ett långdraget mullrande som efter flera sekunder mynnade i en kraftig knall. En enda. Sen kom regnet.
 
Av en tillfällighet tittade jag in på hitta.se idag och fick fram deras karttjänst. Såg att de hade lite nya funktioner, bland annat en som kallas livsstil. Klickar på den och kan då bland annat se, baserat på olika geografiska områden, familjekonstellation (i mitt område singelhushåll och sambor, alltså är vår familj avvikande), medelinkomst, snittbelåning, hur våra bilars koldioxidutsläpp är i förhållande till rikssnittet, hur vårt valdistrik röstade i senaste valet, samt hur vi röstade på SD i förhållande till rikssnittet...just det, det är ju väldigt viktigt. Jag undrar hur diskussionen gick efter man kommit fram till alla de första punkterna:
Vi behöver en till, vad skulle det kunna vara?
- Vi lägger in en länk där man kan se exakt hur valdistriktet röstade på respektive parti?
- Neeej, det är så krångligt med länkar.
- okej, okej....men då lägger vi in statistik på hur många i området som röstade på något av de regeringsbildande partierna?
- Neeej, hur ska vi tänka då? Ska vi räkna med alliansen då i och med decemberövernskommelsen? Och V får ju vara med och styra så mycket trots att de inte är representerade i regeringen.
- okej, okej.....men de där SD? De som alla pratar om nu. Om vi redovisar statistik på hur området röstade på SD i förhållande till rikssnittet så ger vi en alldeles fantastisk tjänst. Detta tror jag alla vill veta.
- Jaaa, strålande. Att vi inte kom på detta innan, det ska jag komma ihåg till din löneförhandling.
Kanske gick det inte till så, men jag funderar lite över vitsen med informationen ändå. Vad ska den säga oss? Och varför just SD?
 
Kvällens middag fick jag kocka ihop, nästan helt själv. Tidigare tyckte jag det kunde vara mysigt att göra middag tillsammans som ett par, jag och A. Det tycker jag fortfarande men nu tycker jag det är nästan lika mysigt att kocka själv. Som någon slags egentid. Sen blir utbudet begränsat för övriga familjen när det är jag som kockar, men det brukar gå bra. Idag blev det ris, lax i ugn och kall sås. Det jobbigaste var väl att de stängde vattnet på området mitt i allt, visserligen förvarnat så vatten var upptappat men ändå. Man är vanemänniska så man går till kranen trots allt. 
 
Nyheter för dagen annars? Börsen kraschar. Misstänkt för misshandeln mot hagamannen anhållen. Och lite olika friidrottsnyheter. Bland mycket annat. På tal om börskrasch, minns när NCC-aktien stod i 35 kr efter krisen 2008. Numera står den i 230 kr, så inte är en krasch alltid av ondo. Det beror bra på din position i "spelet". Kanske någon som blivitrik även idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0