15IX26

Bland träden bakom grannens flaggstång skymtar månen lågt hängandes. Inte riktig full ännu, men på mycket god väg. Annars trivs jag med mörkret härkomkring nu.
 
Fin höstdag ännu. Frisk, solig, stilla. Morgonen kall, värmepumpen pumpade ut ordentlig med värme i golvvärmeslingorna. Sen solen som sagt och vardagsrummet varmt som en högsommardag. Nu skulle kaminen kunnat brinna, men premiären får vänta minst två helger till.
 
Höstbudgeten kom för ett tag sedan. Har på intet sätt granskat den i detalj, Vissa får mer, några för mindre. Om det blir bra vet vi väl först i efterhand. Men ändå, man vill ta bort jämställdhetsbonusen för föräldraledigheten och istället införa en tredje pappamånad. Vet inte vad det handlar om i besparing, men är egentligen emot att påtvinga istället för att uppmuntra. Men om det faller väl ut vet vi som sagt först i efterhand. Enligt sittande regering hade inte jämställdhetsbonusen gjort just detta. Gränsen för sjukintyg vill man också minska. Är detta rätt väg för friskare människor? Psykiska sjukdomar och depressioner bara ökar, då tror jag inte det hjälper med att behöva visa upp sjukintyget tidigare. Istället borde man försöka få friskare människor och framförallt se till att arbetsgivarna erbjuder bra arbetsplatser och arbetsmiljö. Fuskarna tror jag lyckas fuska ändå. Men som sagt, huruvida detta faller väl ut och minskar sjukstatistiken vet vi först om något år. Och förhoppningsvis innebär lägre statistik och mer välmående människor. Likatecknet är inte givet.
 
Mina böcker ligger stilla vid sängordet. Inte ett blad vänt på flera veckor. Borde ta upp det där igen. 
 
Fågelbord är inte beställt ännu. Men uttittat och borde snart beställas hem. Ska fåglarna flockas ska de utfordars tidigt. Kanske blir det också ett vattenbad i år. Jag lovar uppdatera om detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0