16I31

Nästan en hel månad sen sist, vecka 4 gör avslut idag, och jag undrar: vart tar tiden vägen? Har inte saknat uppslag eller idéer för blogginlägg, men i takt med att jag inte hunnit pränta ner dem har de suddats ut i minnet.

Yngsta dottern döptes igår. En liten skara av de närmsta här hemma. Det vill säga hela dopgustjänsten var här hemma. Litet, enkelt, mysigt, trivsamt. Så kände jag och förhoppningsvis våra gäster också.

Jobbet rullar på i lagom tempo, till och med möjlighet att plocka ut någon komp-timme också. Annars brukar det kontot mest fyllas på.

Funderade över ett eventuellt/troligt kommande amorteringskrav. Nybyggnation ska förslagsvis undantas. Vem kom på denna briljanta ide? (Byggföretagen förstås!) Vad kommer hända med dessa nybyggda lägenheter? Hittar en trea i huvudstaden på hemnet, 6 miljoner. Köper, gött slippa amortera, sen vill jag sälja, min numera begagnade lägenhet. Detta gör att nästa köpare måste amortera. Kontantinsatsen in, sen 2% årligen ner till 70% av värdet. Detta medför en ökad månadskostnad för köpare nr 2, med drygt 8000kr/ månad, enligt vissa mäklare minskar en bostad i värde med 100 000/ 1000kr i ökad månadsavgift. Så är det troligt att köpare 1 gör vinst? Tja, om hen gör det så har man åtminstone misslyckats med avsikten av amorteringskravet ( enl ovan teori om värdeminskning), avsikten är ju att minska den prisstegring som varit. Så vad händer om ngt år? Har vi en inlåsninseffekt både hos gamla som sitter i för stora men avbetalda villor, samt en grupp i nybyggda bostäder som inte kan ta en förlust? Inte vet jag, men ekvation ser enligt mig svår ut. Jag har inte direkt lösningen på bostadsbrist och svindyra bostadsrätter i huvudstaden, men annorlunda hade jag gjort. 

Februari redan imorgon. Ljusare längre på kvällarna nu, har märkts ett tag. Fågelräkning denna helg, jag stod över. Inte så mycket fåglar vid bordet nu, mer var det när snön låg vit. Talgoxe, blåmes, bergfink, nötväcka. Domherre ibland, och stenknäck. Den har jag inte sett här innan.

Efter 22 så lägger sig mörkret här. Fönsterna i husen släcks ner efter nyheterna och stjärnhimlen framträder klarare. Så då är det dags för mig också att avrunda. Men innan dess ett litet ordspråk som jag tar med mig till kommande vecka: Man kan inte hjälpa alla sa den snåle - och hjälpte inte någon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0